Constructionsplane


I have added a construction plane. I made som sketches which I need to slide and copy, with specifik measurement, on the construction plan but an copy moves strictly in the x, y or z-direction. What I am doing wrong?

Hej Daniel,

markera hela skissen sen vÀlj move/rotate, sen om du trycker pÄ en av pilarna sÄ fÄr du möjlighet att skriva in ett vÀrde.

//R

Hej - det fungerar med EN linje men inte nÀr jag vÀljer en grupp. Försöker ladda upp en png.fil för att visa pÄ avvikelser.

1 Like

Men om du vÀljer move/rotate verktyget först och sen markerar sketchen i item menyn, prova det.
glöm inte att kryssa i copy knappen

Japp och dÄ kan jag copy eller flytta men jag fÄr inte med den exakta flytten i mm

har du tryckt pÄ en av pilarna, dÄ kommer det upp en ruta dÀr du skriver de önskade siffrorna

Nej det gör det inte nÀr jag markerar en sketch partiellt. Markerar jag HELA sketchen sÄ kommer mÄtt mm upp

kan ju vara att nĂ„gra punkter eller linjer Ă€r lĂ„sta, men det borde ju inte pĂ„verka nĂ€r man ska göra en copy


Testa att markera de linjerna som du vill kopiera, tryck pÄ close för att stÀnga sketch lÀget, och sen pÄ move/rotate

Trycker jag skift och klickar pÄ alla linjer som jag vill kopiera sÄ fungerar det med nu Àr det en sjukmassa smÄlinjer och att klicka med skift tar evigheter.

om man dubbelklickar pÄ en linje sÄ markerar man alla som Àr kopplade till den linjen

Hej

tyvÀrr det fungerar inte. Se tvÄ bifogade bilder.


Uploading: Skärmavbild 2022-02-02 kl. 19.00.28.png


1 Like

I don’t understand the language. Does this help?

2 Likes

Àr det att du vill flytta/kopiera parallellt med det planet som du har ritat det pÄ?

I think he wants to copy / move his sketch parallel to the angled plane

Got it. Thanks Robert.

3 Likes

Grab the center dot of the widget and move it around on the construction plane, it will orient the movement axis to it.

Edit: @TigerMike did just that as I typed this, ha.

3 Likes

Nice to know we’re on the same page. I guess timing is everything. :slightly_smiling_face:

2 Likes

You mean the same plane. :+1:

2 Likes